Rozhovory jiné
DAVID SPILKA
1. Jaké jsou Tvé první zkušenosti s hudební tvorbou a jak vzpomínáš na své první vystoupení?

Bylo mi 14 let.... Hrál jsem na klávesy a zpíval se svou první kapelou, právě na koncertě Calibos. Dostali jsme čas přesně o půl noci. Lidí tam bylo kolem 600 tehdy.Byla to paráda a hlavně dobrá zkušenost na poprvé.Natočili jsme si to na video a pořád jsme se na to s kapelou koukali :-) Nebylo to špatný na malý „smrady“ tehdy :-)
2. Jak dlouho existuje kapela James DS a jaké je její současné obsazení?
2005 je natočeno první demo.Tak vznikla 2004.Momentálně v kapele hrají : Libor Havelka – Kytara, Robert Bob Vémola – bicí, Flake Jan Fridrich samply, zvuky a klávesy, Wlk Zdenek Vlček – basa, a já.
Toto je verze od roku 2009. Teď je sestava v dobrém rozpoložení povah lidí a měla by už tak zůstat :-)
3. Jak s odstupem času hodnotíš Tvoji účast v Super Star? Šel by jsi do toho znovu?
Určitě nešel. Byly to nervy, ale bez ní bych neměl dnes ty možnosti a kontakty, které potřebuju. Čert ví jak by to bylo kdybych tam nešel, ale kdyby chyby, byl jsem tam a teď dělám spoustu věcí asi stejně, jak bych je dělal, ale ve větším měřítku.

4. Je podle Tebe těžké se prosadit na české rockové scéně, která je poměrně kvalitní?
Těžké to je a není, je to o produktu, který vyrobíte což je muzika, pak jak působíte na lidi, nemít nepřátelé mezi lidmi se kterými pracujete a hlavně výdrž, spousta lidí to vzdá dřív než by se dostavili výsledky, není to na rok práce, je to celoživotní poslání a styl...tak to vnímám.
5. Jak vnímáš tak zvanou komerční hudbu, které je dnes všude víc a víc.
Komerční jako prodejnou určenou pro lidi, když se udělá dobře a zajímavě, tak ji poslechnu. Nemám rád spíš prvoplánově obchod z muzikou bez duše muzikanta.....to se vždy pozná.Každá muzika je dobrá, když je v ní srdce, cit, ale spojit umělectví a prodejnost je někdy problém, spíš často v případě našeho státu.
6. Jak vnímáš hudební tvorbu Tvého otce Mirka, potažmo celou kariéru a co pro Tebe znamená Calibos?
Tak táta mě provázel muzikou celej život a i teď se dokážeme o muzice bavit dlouho.
Co vidím tak právě tu vytrvalost a nasazení odhodlání pro to co dělají a to se mi líbí. Fandím!
7. Jak šlape práce v Tvém nahrávacím studiu a jaké kapely u Tebe tvořili či tvoří hudbu?
To je spousta kapel s celé republiky za celou dobu existence studia jsem natočil zhruba 250 hudebních projektů. Dělám taky hudbu do reklam, filmů a dokumentů. Dělám to co mě baví. A pokud svou práci kdokoli dělá pořádně, výsledky se dostavují.
8. Věnuješ se ještě jiným činnostem krom hudby, popř. jakým?
Dělám různé projekty, ale většinou se teda všechny týkají hudby, nebo grafiky. Momentálně se připravuje velká pocta, CD a turné Jiřímu Schellingerovi. Tak že zase trochu něco jiného, ale zajímavého.

9. Plány do budoucna s James DS?
Koncerty, nový materiál do budoucna, ale hlavně nové klipy.
10. Věděl jsi o existenci Neoficiální stránky Calibos a co si tom myslíš?
:-) překvapilo mě to a jsem rád, že existují ještě lidé, co mají nadšení pro věc a na vlastní pěst jednají, tak že respekt.:-)
11. Vzkaz fanouškům James DS a také Calibos
Láska a pravda zvítězí že? :-)
Marek Andrejší
1. Vzpomínáš si na své hudební začátky? Jak ses dostal k muzice?

V osmi letech jsem dostal od strýce starší akustickou kytaru. Zavřel jsem ji do skříně a vzpomněl jsem si na ni v době, kdy na mě šla puberta a muzika mě začala více zajímat. Naučil jsem se držet prvních pár akordů a začal s komponováním písniček. Akustiku jsem brzy nahradil elektrickou kytarou. V šestnácti jsem s kamarády založil v Přerově kapelu Lancelot a pravidelně jsme zkoušeli v pionýrském klubu u Zubra. Po necelém roce jsme to zabalili a já jsem v létě 1986 začal zkoušet s kapelou, kterou jsme pojmenovali Gladiátor. S ní jsme začali v roce 1987 na Přerovsku veřejně vystupovat. Hráli jsme moje písničky a taky převzaté věci od známých metalových kapel. V té době jsme byli na Přerovsku nejtvrdší kapelou hrající na tancovačkách. Kapela fungovala až do září 1989. Jirka Král poté dostal nabídku jít zpívat do Skramasaxu po Mirku Spilkovi, který z této kapely odešel. Sojka zase dostal lano hrát s Mirkem, který sháněl spoluhráče pro svou novou kapelu. Sojka navrhl Mirkovi, že ví i o kytaristovi a že bychom s Mirkem mohli hrát oba. Mirek souhlasil a 1.12.1989 jsme měli první sraz zakládající sestavy Calibosu.
2. Možná se tohle někdy psalo na vašich stránkách, ale pro ty co nevědí. Čí to byl tehdy nápad, dát kapele název Calibos a proč?
Každý z nás přinesl na zkoušku nějaký návrh. Co si pamatuji, tak ve finále jsme se rozhodovali mezi Sojkovým návrhem LUCIFER a Mirkovým CALIBOS. Protože Lucifer byl na naši muziku moc satanistický, zvolili jsme Calibos. Byla to filmová postava z filmu Souboj Titánů – prostě to byl líbivý název, žádnou jinou symboliku jsme v tom nehledali.
Pozn.: Takže nic hlubšího v tom hledat nemáme?
Později jsem Mirka slyšel argumentovat, že město Olomouc je postavené na bažinách a v tomto faktu hledal spojitost s názvem, ale to jsme v době výběru názvu kapely neřešili.
3. Myslím, že Calibos byl jedinečný z velké části také vlastními texty, které se staly hity. Ty, pokud vím, jsi autor drtivé většiny z nich. Kde jsi bral a bereš inspiraci ke své tvorbě?
Zdrojem hudební inspirace většinou bývá poslech oblíbených kapel. Najít vhodný námět pro text pro mě bývá obtížné. Cítím se víc jako skladatel než jako textař. Snažím se vždy textem podpořit atmosféru, která vychází z muziky. Výběr námětu často diskutuji i s ostatními členy kapely. Málokdy zabere první verze textu. Při přípravě cd Mise jsme je předělávali mnohem častěji než muziku, třeba Mise měla pět nebo šest textových verzí. Možná fanoušky bude zajímat jedna perlička z historie – písničky Ikaros, Velkoměsto a Achilles jsem skládal až na hotové texty, které ještě pro Gladiátor napsal Martin Gaďourek z Přerova. Není to totiž obvyklý způsob komponování, ale hned od začátku jsme věděli, že budeme mít písničku se skvělým textem. ;-)

4. Máš své hudební vzory?
Určitě mě ovlivnily kapely jako Metallica nebo Slayer, hlavně v době, kdy jsem s hraním začínal. Hodně se mi v minulosti taky líbil třeba Running Wild a myslím, že u některých starších skladeb je to dost poznat.
5. Asi jsi už tuhle otázku někdy dostal, ale přesto bych chtěl vědět, jak s odstupem času bereš rozpad původní sestavy kapely.
Z odchodu Mirka jsem nebyl nadšený a dodneška to považuji za nešťastný krok v historii naší kapely. Víc než jeho odchod mě ale mrzelo to, co následovalo -především lapálie s názvem jeho nové kapely, s repertoárem a celá ta kampaň, která se proti mně a Calibosu spustila. Najednou jsme od lidí, kteří nás donedávna obdivovali, sklízeli drtivou kritiku za to, že neumíme hrát, skládat muziku, psát texty ... . Naštěstí pro nás hraní není smyslem života, takže jsme se přes to dokázali přenést. ;-)
6. Sleduješ dění v kapele Perseus? Jak bys jí ohodnotil?
Děni v Mirkově kapele už nějakou dobu nesleduji. Nahrávku jsem slyšel 2x a hudebně ji vnímám jako Mirkův návrat do období tvorby pro Skramasax. Muzika má určitě něco do sebe, jsou tam pěkné kytarové momenty, ale já kapely hrající tento styl už asi 15 let neposlouchám. Každopádně věřím, že tato muzika má u nás posluchače a Mirek zpívá na nahr
ávce dobře.

7. Účastníš se paralelně s Calibosem i jiného hudebního projektu?
V roce 2008 jsem „zhmotnil“ svůj šuplíkový projekt Gens D4 tím, že jsme s basistou Jirkou Králem a bubeníkem Vlastikem Recem nacvičili mé punkrockově laděné songy. Po odchodu Mirka jsem ale činnost na projektu přerušil a věnoval jsem se pouze Calibosu. Teď se ale domlouváme na tom, že bychom zkusili náš projekt znovu oživit.
8. Plány s Calibosem do budoucna?
Nic nového zatím nerozjíždíme. ;-)
9. Vzkaz pro fanoušky Calibos a Perseus.
Děkuji za podporu všem fandům, kteří akceptují obě kapely a nedělá jim problém poslouchat Calibos jen pro to, že už v něm nezpívá Mirek!